Kender du forskel på topical content og evergreen content?

Sørg for at investere rigtigt, når du laver content – Det betaler sig!

Jeg møder ofte nye potentielle kunder, der blander de to contenttyper sammen, og dermed investerer deres tid og penge forkert, når de skal lave content til SoMe, hjemmeside, presse, kataloger mv.

Det har også stor betydning for, hvem du skal søge ekstern hjælp hos.

Og nej – Det er ikke et valg, du skal tage, selvom mange konsulenter kan få det til at lyde sådan. Mere om det længere nede.

Hvad er evergreen og topical content?

Først lidt begrebsafklaring:

Evergreen content er indhold, du kan bruge igen og igen.

Det er den store forkromede video om din virksomheds værdier (komplet med droneshots og en hammer, der tages ud af stroppen i bukserne i slowmotion – som jeg har set på en tømrers hjemmeside!).

Det kan også være din prisliste, der ligger på din hjemmeside og giver kundeemner en vis form for tryghed, før de ringer.

Det kan også være en freebie, du har liggende til at arbejde for dig, eller en blog, hvor folk kan  finde artikler, du har skrevet for to år siden, og som stadig har værdi i dag.

Evergreen content ligger fast, når først det er lavet, og skal opdateres, så indholdet stadig stemmer overens med virkeligheden.

Topical content er indhold om et aktuelt emne.

De fleste (og de bedste) SoMe-opslag er topical content. Det er opslagene om, hvad der sker i din virksomhed, hvad der er de vigtigste trends er indenfor dit område, de nye produkter, de gode tilbud…

Du kan godt anvende dit evergreen content på dine SoMe-platforme: En virksomhedsfilm, link til en artikel, link til en del af din hjemmeside… Men de skal laves om til topical indhold.

Det betyder, at dit evergreen content altid kun vil kunne udgøre halvdelen af et opslag. Der skal en aktuel vinkel på, eller noget andet, der gør dit opslag nærværende.

Hvad med annoncering?

Til SoMe-annoncering kan du bruge begge typer (og det ene udelukker ikke det andet): Du kan bruge dit evergreen content i en annonce, der skal køre i lang tid, eller du kan vælge at bruge dit topical content, og så skifte det ud tit. 

Hvad du gør afhænger selvfølgelig af din virksomhed og din målgruppe. 

Hvad skal du vælge?

Jeg synes jo, du skal have begge dele. 

Mange af de freelancere jeg kender, vil helst arbejde med evergreen content. 
Journalister vil gerne have lov til at skrive en dybdegående artikel med en lang levetid.
Filmfolk vil gerne lave en kickass film med den gode historiefortælling og de lækre effekter. 

Det giver dem bedre mulighed for at udfolde deres faglighed, og de kan sælge ydelser af høj kvalitet, fordi deres kunder har et budget, der tillader dem at bruge mange timer på projektet.

Derfor vil de ofte argumentere for, at du får lavet et stykke gedigent (og dyrt) arbejde én gang for alle. “Kvalitet frem for kvantitet”.

Når jeg så bliver kontaktet for at lave en SoMe-strategi, er disse kunder pavestolte: “Vi har jo en helt ny film og en artikel fra sidste år – kan vi ikke bruge det?”

Jo. Det kan vi godt.

Én gang nu og én gang til om et halvt år med en ny vinkel.

Vi skal producere tre opslag om ugen, hvis det skal batte – Lad os lave en contentplan til resten!

Nu skal det ikke lyde som om, jeg kun advokerer for topical content… selvom det er der, jeg laver mest af!

Ulempen ved topical content er, at der skal produceres store mængder af det. Med mindre du sidder i en kæmpe koncern, har du næppe budget til at få lavet topical content med samme perfekthedsgrad, som du kan forvente af evergreen content. 

Til gengæld har du mulighed for at fortælle de helt små historier og virkelig komme tæt på dine kunder med små filmklip, billeder du tager i din virksomhed (og ikke i et studie). Du kan sætte kunderne i centrum med brugerbilleder og anmeldelser og få dem i tale i kommentarfeltet.

Nu kender du forskellen på de to typer content. 

Jeg håber, at det har hjulpet dig med at forstå, hvorfor du skal have en strategi inden du går i gang med at få produceret content, så du kan få lagt dit budget og din indsats rigtigt!

 Du kan læse mere om mig her: karismatisk.nu

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Kom igang
%d bloggers like this: