3 Facebookjordskælv i nyere tid

Har du oplevet, at alt hvad du havde lært, pludselig var lavet om?


At være omstillingsparat er en del af det at være selvstændig, det ved vi. Ny teknologi kan medføre den meget elskede/udskældte disruption, og pludselig må man lave hele sin forretningsmodel om.

Lige nu er det email-marketing, der får en grundig rystetur, efterhånden som alle opdaterer deres Apple-devices til iOS 15. 

Det får den betydning, at vi ikke længere kan være sikre på, at de åbningsrater vi arbejder med er korrekte.

Med andre ord: Jeg ved ikke længere, om du læser med på Hold-i-ørerne-service 😢

– Men nu skal det ikke handle om det, men om de jordskælv, der har været indenfor sociale medier i den tid, jeg har arbejdet med emnet.
 

Hvorfor skal du vide det?


Det er der to grunde til:
1. For at se ind i fremtiden, skal du kende fortiden. Med andre ord: Hvis du vil vide, hvor vi er på vej hen, skal du vide, hvor du kom fra, for det er et mønster, der har store chancer for at blive forstærket i fremtiden.

2. Du skal vide, at forandring ikke er det samme som død. Bare fordi spillets regler bliver ændret, må du endelig ikke give op, og sige, at sociale medier ikke længere er en brugbar kanal.

Januar 2018: “Hvad filan er meningsfulde interaktioner?!?”


Algoritmen blev ændret i starten af 2018.

Vi fik at vide, at organisk rækkvidde hørte fortiden til! 

fremover ville stort set ingen af de følgere, vi havde kæmpet hårdt for at opnå, se opslagene fra vores Facebookside.

Mange slog over i en hardcore annonceringsstrategi for høje beløber. Ændringen blev tolket som et grådigt træk fra Facebooks side: Kun virksomheder med store pengemuskler skulle gøre sig håb om at få synlighed på platformen.

Synlighed fik to ben at stå på: Budget og data – og med et stort nok annoncebudget, fik man hurtigt store mængder data til at optimere sit budget.

Som lille virksomhed var chancerne små.

MEN: Facebook meldte selv ud, at fremover ville platformen favorisere “meningsfulde interaktioner?”

“Hva’for en fisk?” sagde regnedrengene. “Sådan en omgang fluff kan man jo ikke stole på, man kan ikke regne med det! Det er ligesom branding!”

Jeg arbejder selv primært med små virksomheder, der ikke kan levere et kæmpe budget til annoncer. 

Derfor var jeg nødt til at få de “meningsfulde interaktioner” til at fungere.

Med godt content, vedholdenhed og evt. et lille annoncebudget.

Og jeg må sige, at det er lykkedes ganske godt.

Senere i 2018: Forbrugerombudsmanden har talt!

I sidste uge skrev jeg lidt om de mange fristelser, Facebook lokker med i form af “inviter venner-knapper”, og om at disse falder under dansk spamlovgivning, og derfor er ulovlige.

Det har altid været ulovligt at spamme, men i foråret 2018 kom den officielle erklæring fra forbrugerombudsmanden, der slog det fast med syvtommersøm: Facebookinvitationer er spam.

Det slog lidt skår i glæden, for hvad med alle de dejlige likes, man fik, når man lavede en konkurrence? Før erklæringen kunne man snildt få 100 nye følgere på den måde.

På den anden side betød algoritmeændrigne fra januar, at det ikke længere havde den store betydning, om man havde mange følgere, for kun en brøkdel så opslagene alligevel.

Rimeligt nedslående.

Heldigvis er der én ting, der aldrig ændrer sig: godt indhold og vedholdenhed betaler sig!

2020: iOS 14.5 slagter vores data!
 

Er Apple ude på at dræbe Facebook? Det kunne næsten se sådan ud.
Fremover skal brugerne aktivt acceptere at du må spore dem, når de via Facebookappen går ind på din hjemmeside, hvis de bruger en iPhone eller iPad.

Det betyder, at de store virksomheder der har lavet et kæmpe setup med stort budget og en masse retargeting og automations virkelig får kam til deres hår! Ved du hvad der stadig virker?

Godt content og vedholdenhed!


Hvad bliver det næste?

En ting er sikkert: De store techgiganter, om det er Facebook, Apple, Google og snart også de nye spillere som TikTok mv. vil alle sammen gerne have rollen som den virksomhed, der er til for forbrugerens skyld. 

Hvis du ser på de ovenstående “jordskælv”, havde de alle sammen til formål at beskytte forbrugerne og holde annoncørerne i lidt kortere snor.

Det nytter ikke noget at se marketing som en krig mod forbrugeren eller en kamp om dennes gunst. Den mest hjælpsomme vinder i det lange løb!

 Du kan læse mere om mig her: karismatisk.nu

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Kom igang
%d bloggers like this: