SoMe-FAQ 1

Jeg bliver tit spurgt om de samme ting – måske kan du også bruge svarene?

“De der små spørgsmål, som ikke rigtig giver stof nok til et blogindlæg, men som ikke desto mindre er yderst vigtige for de kære læsere, når de sidder med deres virksomheds SoMe… hvad skal jeg gøre med dem?”, tænkte jeg, og vupti: SoMe-FAQ var født!

Engang imellem vil jeg tage fat i disse små nagende problematikker.

Til en klassisk FAQ hører også slutbemærkningen: “Fik du ikke svar på dit spørgsmål? så kontakt os her“. I nærværende tilfælde bliver du ledt til Facebookgruppen “Sociale medier for små virksomheder”, hvor du kan stille spørgsmål til brevkassen hver onsdag.

Men nu til vores FAQ:

Hvor ofte skal jeg lægge noget op på mine sociale medier?

Det irriterende svar: Så ofte som muligt, da det giver algoritmerne noget at arbejde med, og holder dig aktuel i målgruppens bevidsthed.

Det konkrete svar: For de fleste platforme gælder, at du skal lægge noget op minimum tre gange om ugen i længere tid, før de tør satse på dig og vise dine opslag til flere følgere. Desuden skal der være interaktioner på dine opslag, så det nytter ikke noget at sætte en hel masse billeder af en mælkekarton til at køre på rotation, og så håbe på hjælp fra algoritmen. 

Derfor kan det i visse tilfælde være bedst at arbejde med en strategi, der kombinerer organisk og betalt trafik – Men husk, at annoncer også er underlagt algoritmer!


Videoer skal vel være så korte som muligt…?

Videolængder til forskellige platforme og de forskellige genrer er (mindst) et blogindlæg i sig selv,  men jeg vil gerne rette lidt på en af de typiske misforståelser.

Mange har fået den opfattelse, at “jo kortere jo bedre” er reglen, når det gælder video.

Facebook giver sjældent informationer om, hvad der fungerer bedst på deres platform, men lige med video opfordrer de til en varighed på minimum tre minutter. 

Instagram har tre videoformater: De korte Reels, videoopslag i feedet, der skal vare under et minut, og IGTV, som er ment til lange videoer. 

TikTok er jo årsagen til, at Instagram opfandt Reels, så de er også korte.

På Youtube er det ikke ualmindeligt med videoer, der varer op til 45 minutter!

Endelig gælder det for livevideo på alle platforme, at jo længere de er, desto flere når der at komme ind og kigge.

Når jeg fortæller det, kommer indvendingen som regel: “Jeg gider ikke se videoer, slet ikke lange videoer, så jeg scroller forbi”.

Hør her: det tager under et sekund at scrolle forbi en video, man ikke gider se. Om den varer 17 sekunder eller otte minutter er derfor ligegyldigt. 

Med andre ord: 

Hvis du går efter at lave korte videoer, fordi du ved, at ingen gider at se på dit l*rt, så har du et andet problem, du hellere må få løst først, nemlig dit produkt, og hvordan du fortæller om det.

Det giver ikke mening at lave en video kort for at tvinge følgerne til at se den til ende.

Javist: Algoritmen regner på, hvor mange % af filmen der er set, men videoens længde tæller altså også med.

Lav derfor videoer folk gider at se. Så er er længden ligegyldig!


Hvor mange følgere skal man have?

Da jeg for nogle år siden tog min uddannelse i digital markedsføring lærte jeg, at en Facebookside minimum skulle have 500 følgere for at se seriøs ud. Det tal ser lidt latterligt lavt ud, i dag ville jeg nok snarere sige 1.000… Men samtidig er spørgsmålet en smule irrelevant. 

For det første gør algoritmerne jo, at det kun er en meget lille brøkdel af vores organiske følgere, der får vores opslag at se. Derfor er det kun et spil for galleriet at have mange følgere, med mindre man kan holde dem aktive og engagerede hele tiden – Hvilket i øvrigt ikke er umuligt, visse brands er mere underholdende end andre. De færreste gider at følge et varmepumpefirma, da man kun har brug for dem til anskaffelse af varmepumpen og hvis den går i stykker/skal vedligeholdes.

For det andet er det forholdsvis nemt at få følgere gennem annoncering, hvis man ellers har et brand, der er lækkert at følge, eller som mange ofte har brug for. 

Man kan faktisk også få følgere, selvom man ikke er lækker: Ud over muligheden for at købe sig til kinesiske robotter (anbefales ikke!!!!) kan man også annoncere i et land, hvor klikprisen er lav (visse steder i Østeuropa eller Asien), og redde sig mange billige følgere, som dog kun interagerer minimalt med ens indhold… men flot ser det da ud med 50.000 følgere på et nystartet brand!

Det korte af det lange: Det kræver tid og penge at få mange følgere. Er det din tid og dine penge værd, når algoritmen spænder ben? Eller skulle du måske bruge annoncekronerne og knofedtet lidt mere hensigtsmæssigt?

Tak fordi du læste med!

 Du kan læse mere om mig her: karismatisk.nu

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Kom igang
%d bloggers like this: