Har du din egen SoMe-strategi, eller har du en copy-paste strategi?

Engang i mellem bliver mine kunder kontaktet af mine konkurrenter.

Det skete for nylig, og gav anledning til en lille snak mellem kunden og mig – for det er tilfældigvis min ældste kunde, det drejer sig om. Faktisk var det den aller første virksomhed, jeg startede med at lave SoMe for, og det betyder, at vores samarbejde har varet i over fire år.

Derfor henvendte kunden sig selvfølgelig til mig med de bemærkninger, konkurrenten havde gjort om deres markedsføring. 

En klassisk metode konsulenter bruger, når de skal kontakte en virksomhed for at sælge, er nemlig at pege på de mangler, de ser i virksomhedens markedsføring

Har du prøvet det? En marketingvirksomhed ringer til dig, og siger, at de har bemærket nogle mangler ved din hjemmeside eller din brug af de sociale medier, og straks tænker du “Nåh! Så er det derfor, jeg ikke sælger nok!”… Og så har de allerede foden indenfor.

De kan nemlig sidde med en tjekliste over mulige online tiltag, og så kan de jo nemt pinpointe, hvad hver virksomhed “mangler”:

  • Har du ikke en pixel?
  • Et nyhedsbrev?
  • En chatfunktion
  • Annoncerer du ikke lokalt/globalt?
  • Bruger du ikke retargeting?
  • Har du ikke online bestilling?
  • Laver du ikke konkurrencer?
  • Annoncerer du ikke på (Snapchat, Pinterest, TikTok…)
  • Bruger du kun Google ads og ikke Facebook?
  • Bruger du kun Facebook og ikke Google ads?
  • Har du ikke X, Y, Z….

Faktum er, at alle disse greb er gode… Hvis de altså passer til din målgruppe, dit brand, dit budget, din planlægning, dine ambitioner…!


Min kunde blev hos mig!

Vi har nemlig udarbejdet en strategi, der passer til lige netop denvirksomhed, og løbende tilpasset og finpudset den… og det betyder, at der er tiltag, vi har valgt fra.

Vi bruger ikke annoncer, men til gengæld er virksomhedsejeren “sin egen influencer”: Vi laver video til Facebook, både live og optaget, hvor han selv prøver sine produkter af. 

Videoerne har en underholdningsværdi i sig selv, og hans kunder kommer ind i butikken og fortæller ham, at de “ser alle hans film”. Blandt andet er der et lokalt bilværksted, der ser videoerne på en skærm i frokostpausen.

Det betyder også, at ca. en tredjedel til halvdelen af sidens følgere ser filmene, hvilket er meget højt i en verden, hvor Facebook har skruet ned for al organisk trafik. Det skyldes at han af Facebook opfattes som en content creator og altså ikke en butik, der markedsfører sig selv.

Du må gerne smugkigge på videoerne her.

Under alle omstændigheder ville vi hurtigt løbe ind i problemer med betalt annoncering, idet størstedelen af produkterne indeholdere alkohol (og det må man ikke annoncere for på Facebook).

Hvis vi prøver, risikerer vi i øvrigt at ødelægge det gode organiske reach, vi har lige nu.

Det kunne min konkurrent jo ikke vide. 

Jeg lader tvivlen komme ham til gode, og regner med, at de kunder han rent faktisk ender med at arbejde for, får en skræddersyet strategi, og ikke en tjekliste.

I mellemtiden synes jeg bare, at du skulle kende knebet med at understrege mangler – For mig svarer det til at bruge kundeemnets frygt til at tage magten og sælge noget, der måske ikke passer til dem.

Når jeg skal lægge en komplet strategi, starter jeg altid med en kort samtale, hvor vi lige finder ud af, om der er et match mellem mine kompetencer og dit brand.

Derefter tager vi en fælles strategisamtale på to timer, hvor jeg stiller spørgsmål og identificerer de vigtigste problematikker.

Derefter dykker jeg ned i maskinrummet og analyserer, tegner og planlægger, og så mødes vi igen to timer, hvor jeg fremlægger strategien, og vi diskuterer og planlægger, til vi har DIN strategi!

Det kan du læse mere om her.

Tak fordi du læste med!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Kom igang
%d bloggers like this: