Så kan det være, du har en af disse fordomme liggende i baghovedet, som bremser din udvikling.
Fordomme om sociale medier:
– Det er overfladisk
– Man møder kun onde mennesker og trolls
– Dit indhold skal gå viralt, for at du har succes
– Det er spammende
– Sponsorerede opslag og retargeting er ren manipulation
– Der findes en “opskrift på succes”
– SoMe er befolket af “guruer”, der siger, de har opskriften på succes
Hvis du går med en mavefornemmelse, der siger dig, at SoMe er “et nødvendigt onde”, og at du i virkeligheden er ude på at manipulere folk, så de køber dine produkter, kan du ikke være overbevisende i din markedsføring.
Prøv at lave en liste over de fordomme du selv har (du kan lade dig inspirere af min liste og tilføje dine egne).
Derefter kan du prøve at sætte spørgsmålstegn ved, om de passer.
For eksempel:
1. “SoMe er overfladisk”
Bliver til:
Det kan være, at nogle er overfladiske på de sociale medier, men der er ingen der siger, at du også behøver at være det.
2. “Man møder kun onde mennesker og trolls”
Bliver til:
Næsten alle er i dag på de sociale medier. Ikke alle er onde, så det er op til mig at finde de gode menensker, jeg gerne vil have i tale.
Fortsæt selv med resten af listen.
Er der nogle af fordommene (fra min liste eller din egen), du gerne vil have mig til at tage fat i og uddybe?
Skriv i gruppen sociale medier for små virksomheder, så tager jeg det op.