Hvad motiverer din målgruppe?

Målgruppeanalyse hvad motiverer dine kundepersonaer

… Og hvordan kan du tale til flere af deres motivationsformer?

De fleste købsrejser er komplekse.
Du har sikkert hørt, at det der motiverer køberen er “en forbedring af deres liv” eller “en transformation”, eller helt enkelt “at have det godt”.

I dag går jeg et spadestik dybere – Dernede, hvor du finder guld i form af inspiration til at lave opslag!

Du skal tale til dine kunder på tre forskellige måder for at motivere dem. 

Du skal ramme dem intrinsisk, ekstrinsisk og social-ekstrinsisk… Nu fik jeg lige brugt tre ord, der lyder ret komplicerede, så lad mig forklare, hvad de betyder ved hjælp af en løbetur:

Der er tre mulige grunde til, at du løber dig en tur. Vi antager selvfølgelig, at det er en motionsture, og at du hverken skal nå en bus eller har en bjørn i hælene.

Den første grund:

Du elsker at løbe. Du kan lide at slå din egen rekord, du vil gerne nørde løbeteknik, du kan lide at mærke blodet pumpe, og du elsker smagen af blod og sortnen for øjnene.

Dette kaldes Intrinsisk motivation. Det er de grunde, der har med selve løbeturen at gøre, ligesom i udtrykket “arbejdet bærer lønnen i sig selv”.

Den anden grund:

Du vil gerne tabe dig, være sund eller være i form til en anden form for præstation. Det kan også være, at det endelig giver dig en undskyldning for at tage tights på, eller at du løber et sponsorløb for velgørenhed.

Dette kaldes Ekstrinsisk motivation, og som du kan se, handler den mere om de afledte effekter af løbeturen, ligesom i udtrykket “målet helliger midlet”.

Den tredje grund:

Du er med i en løbeklub eller løber sammen med en ven, som du ikke vil skuffe. Du vil måske også gerne løbe forbi de menige fodgængere med et lille fnys (eller et højlydt “flyt dig!”). Din ultimative gulerod er måske at vinde et løb og komme på forsiden af lokalavisen.

Dette kaldes Social-Ekstrinsisk Motivation. Ligesom den ekstrinsiske motivation, er du drevet af de afledte, ydre effekter af din løbetur, men disse effekter handler om dine relationer til andre mennesker, ligesom i udtrykket “pics or it didn’t happen”.
Dine følgere har alle tre motivationsformer

Alligevel er det nemt at falde i fælden, og kun kommunikere til den ene type motivation. 

Du fortæller måske om alle produktets egenskaber, og synes de er fremragende motivation til at købe produktet. desværre taler du hermed kun til den intrinsiske motivation. 

Prøv at besvare spørgsmålet:
– Hvad kan kunden opnå ved hjælp af dit produkt? En stærkere krop, et pænere hjem, et bedre selvværd, en hyggestund?
– Hvilke relationer til andre kan produktet styrke? Kan man tiltrække en partner, blive venner med naboen, blære sig i svømmeklubben?

Prøv at skrive svarene ned – Vupti! Indholdsideer, der taler direkte til din målgruppes motiver.

Vil du have hjælp til at finde flere indholdsideer, der motiverer dine kunder til at købe?

Så bestil 1-1 sparring med mig.

I to timer endevender vi din indsats på de sociale medier og finder de tiltag, der vil give dig mest succes på den lange bane.

Læs mere og book 1-1 sparring her

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Kom igang
%d bloggers like this: