3 myter om annoncering på Facebook og Instagram

Meta-annoncering myter

Case: Annoncering for få kroner med store resultater.

Når man er selvstændig, er der altid nogen, der vil udtale sig om, hvad du ABSOLUT skal gøre (eller ALDRIG må gøre).

Det gælder i høj grad, når det kommer til annoncering på Metas platforme (Facebook, Instagram og Messenger).

I denne uge har jeg konstateret, at der i hvert fald er tre myter, der ikke holder vand.


Case: Min egen blog kaiserborgen.com trængte til en saltvandsindsprøjtning

Jeg planlægger at arbejde mere med vejledning omkring det franske marked i fremtiden, samt at lave flere samarbejder og foredrag baseret på min blog, så derfor har jeg brug for at få flere læsere. 

Jeg har ligget under for de tre myter om annoncering, men når man kun gør det samme, sker der sjældent noget nyt. Derfor har jeg sat gang i en meta-annonce for min blog.

Måske har du også troet på disse myter?

Ordliste:

  • Meta-annoncering: Annoncering på Facebook, Instagram og Messenger. Metas tidligere navn var Facebook.
  • Organisk: Resultater, du ikke har betalt platformen for. Det modsatte af annoncering.
  • Rækkevidde: Hvor mange individuelle profiler, indholdet når ud til.
  • Tragt: “Salgstragt” handler om, hvor tæt din målgruppe er på at købe. jo længere nede, jo smallere målgruppe, men des tættere er de også på at købe.
  • Interaktioner: Likes, klik, delinger, kommentarer, klik på “se mere” i opslaget.
  • CPM: Pris for 1.000 visninger
  • Social proof: Den effekt der gør, at vi stoler mere på virksomheder, som mange andre også stoler på. 

Myte nr. 1: Hvis du begynder at annoncere, smadrer du din organiske rækkevidde

Har du hørt den før? “Hvis du er villig til at betale, vil Meta ikke længere give dig noget gratis”.

Problemet i den antagelse er bare, at den gratis rækkevidde i sig selv bliver mere og mere legendarisk: Få har oplevet den, men alle taler om den. 

Til gengæld kan jeg se, at min rækkevidde lige så stille stiger på de organiske opslag, i takt med at mine annoncer tager fart. Jeg ser også nye følgere komme dryssende stille og roligt.

Annoncen kaster altså mere af sig, end det jeg har købt mig til. 

Myte nr. 2: Du skal annoncere så langt nede i tragten som muligt

Lad mig forklare: Myten går ud på, at jo mere direkte, du kan bede annonceplatformen om at give dig, hvad du går efter, des bedre resultater får du. 

Min målsætning var at få flere læsere på bloggen, altså besøg på min hjemmeside.

Alligevel valgte jeg at gå et niveau op i tragten, og annoncere med formålet “interaktioner”. Jeg valgte nemlig at gøre noget andet, man heller ikke “må” ifølge myten: Jeg havde to overordnede mål for min kampagne. 

Det ene var trafik på bloggen, men jeg tænkte, at hvis jeg nu ikke kunne trække så mange læsere til, ville det være en god ide i det mindste at få noget synlighed til min Facebookside og Instagram-konto. 

Med målsætningen “interaktioner” er det stadig muligt at dele et link, så man kan slå to fluer med et smæk.

selvom jeg gik efter “interaktioner”, fik jeg også hjemmesidebesøg til omkring en krone stykket, hvilket også er en fin pris, når man annoncerer efter hjemmesidebesøg. Oven i hatten har jeg så fået en CPM (pris for 1.000 visninger) på under 20 kr., og opslagsinteraktioner for omkring 5 kr. stykket. De to sidste havde jeg nok ikke fået, hvis jeg havde brugt målsætningen “trafik”.

Jeg har altså fået resultater på alle de relevante fronter, uden at skulle køre to forskellige kampagner.

Myte nr. 3: Det er snyd at købe sig til interaktioner

Denne myte er nok mere en mental udfordring. 

Jeg kan selv til tider få den tanke, at hvis indholdet er godt nok, skal det nok klare sig organisk. Den logiske konsekvens er, at hvis det ikke klarer sig organisk, så er det bare ikke godt nok… og det er noget vrøvl.

Min organiske rækkevidde var stagnerende, men lige så snart jeg begyndte at annoncere, blev opslagene vist til mange flere, og så blev det tydeligt, at nogle opslag klarer sig vældigt godt, mens andre dør en stille død. 

Jeg tror at tanken om “snyd” primært stammer fra den praksis, der hedder købte følgere, hvor man betaler en virksomhed (gerne i Kina) for at sætte en hel masse AI-genererede (falske) profiler til at følge en, for at booste social proof. 

Annoncering er ikke en smutvej. Godt indhold klarer sig bedre end dårligt indhold uanset budgettet, men annoncering giver dit gode indhold den medvind, det fortjener.

Vil du have hjælp til annoncering?

Du kan få 1-1 sparring på din annonceringsstrategi – Eller få hjælp til at starte op med annoncer, hvis du ikke har prøvet det før.

Læs mere på Karismatisk.nu

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Kom igang
%d bloggers like this: