Myte: Planlagte opslag klarer sig dårligere end direkte opslag

Klarer planlagte opslag sig dårligere på de sociale medier?

Jeg ved godt, at du vil møde denne påstand – også fra virksomhedsejere, der har testet begge begge dele.

Jeg selv har afprøvet påstanden på mange konti igennem de sidste 5,5 år, og nu vil jeg dele mine konklusioner med dig.

Ord, der bliver brugt i denne artikel:

  • Planlagte opslag: Opslag, der bliver udgivet på et andet tidspunkt, end de bliver oprettet, enten gennem platformens eget værktøj eller et eksterne værktøj. Meta har to forskellige metoder til at planlægge opslag til Facebook og Instagram, andre platforme kræver et eksternt værktøj som Buffer, Planoly, Later, Hubspot osv.
  • Direkte opslag: Når du deler et opslag i realtid, dvs. at du laver opslaget og trykker på udgiv uden at angive et tidspunkt.
  • API: kode der tillader at eksterne værktøj får adgang til at agere på en platform.
  • Algoritme: Kode der styrer distribueringen af indhold – Den beslutter, hvor meget sit indhold bliver spredt ud, baseret på hvor relevant, den finder det for målgruppen.

Derfor klarer planlagte opslag sig mindst lige så godt:

Først myten om, at algoritmerne skulle favorisere spontane opslag: Det gælder i hvert fald ikke for Meta, for hvorfor skulle de skabe hele to værktøj til planlægning, hvis de ikke vil have, at man bruger dem? Selv de platforme, der kræver et eksternt værktøj har tilladt adgang til at lave opslag via en API

Når du planlægger dine opslag, kan du vælge de tidspunkter, hvor de fleste af dine følgere er aktive. Hvis det er søndag kl. 23.14, behøver du ikke at sidde klar på tasterne på det specifikke tidspunkt.
Du skaber et bedre overblik, og dermed et bedre flow og mere variation i dine opslag, ved at sidde med flere opslag på én gang.

Du sikrer, at der ikke kommer huller i strømmen af opslag. Dem kan algoritmen slet ikke lide!

Derfor vil du høre argumenter for det modsatte

Når jeg hører om virksomheder, der har testet begge modeller af, er mit spørgsmål ofte: Hvordan har I testet det?

Der ville være to metoder til en sådan test:

Enten skal man køre begge typer opslag i hver sin tidsperiode, gerne over nogle måneder, og sammenligne. Der er dog forskel på, hvor aktive folk er (og hvordan de er aktive) på de sociale medier om sommeren i forhold til efteråret eller vinteren, så hvis man skifter metode efter nogle måneder, risikerer man at få et skævt billede.

Man kan også skifte mellem planlagte og direkte opslag i en periode. Igen vil det være svært at sammenligne, med mindre man planlægger det hele udenfor værktøjet, men vælger at lave direkte opslag halvdelen af gangene og planlagte den anden halvdel. Ofte er det dog ikke sådan, det foregår, når virksomheder siger, at “de har prøvet”.

Som regel har de planlagte opslag, og laver så et spontant ekstraopslag engang imellem, som bliver lagt op direkte. Det betyder, at de spontane opslag handler om noget aktuelt og spændende, som lige har fanget deres opmærksomhed – Og som dermed også fanger følgernes opmærksomhed. Derfor kan man ikke påstå, at de har testet begge dele på lige vilkår.

Find ud af, hvad der passer til dig og din målgruppe … men hvis du laver en test, så sørg for, at den reelt giver sammenlignelige data.

Vil du have hjælp til at planlægge dine opslag?

Send mig en mail på anna@karismatisk.nu, så finder vi ud af, hvordan jeg også kan hjælpe dig.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Kom igang
%d bloggers like this: