Design a site like this with WordPress.com
Kom igang

Sådan starter du julehandlen i 2022

Inflationen er tårnhøj og folk går rundt og fryser indendørs – Velkommen til Julen 2022

Men hvad skal vi så gøre? Jeg har kigget på tidligere tiders kriser, og kommer med “tre dos og tre don’ts” til din markedsføring i efteråret 2022.

Bliver det spare-jul i 2022?

Det tror jeg desværre ikke, vi kommer udenom. Mange forbrugere, familier som enlige, står allerede nu med tårnhøje el- og varmeregninger. At benzinpriserne og prisen på fødevarer er steget til absurde højder hjælper heller ikke ligefrem.

Regeringen har vedtaget vinterhjælp, men den træder først i kraft til januar, så man kan fristes til at tro, at julen kommer i klemme i 2022.

Hvad skete der under tidligere kriser?

2008: Finanskrise
Dengang holdt danskerne hovedet højt trods faldende aktiekurser, og julesalget blev, trods bekymringer, næsten ikke mærket af nedgangen.

Der gik faktisk lang tid, før vi for alvor mærkede krisen.Til gengæld var vi trætte af at høre om krisen, og det var positivt for detailbranchen. Læs for eksempel her.

2011: Globale trusler mod økonomien
Værre gik det i 2011, hvor de store vanskeligheder i flere sydeuropæiske lande, politisk tumult i et gældsplaget USA og jordskælvet i Japan skabte en perfekt storm for den danske økonomi, som ellers var på vej ud af krisen.

Her skete det paradoksale, at julehandlen blev reddet af de lavtlønnede, idet de netop ventede til jul med at anskaffe sig ting, de ellers havde brug for. Rigere danskere købte fortsat det, de havde brug for efterhånden, og så kunne de passende spare lidt på julen. Det kan du læse om her. 

2020 og ’21: Corona-årene
Pandemien var hård for alle på måder, vi endnu ikke har kortlagt, men vi kan vist roligt sige, at det gik hårdt ud over selvstændige og små virksomheder. 

Det var mange danskere bevidste om, og der gik sport i at støtte og redde de små virskomheder. Der var en stor gruppe danskere, der var blevet sendt hjem med fuld løn, eller som kunne arbejde hjemmefra, og som dermed ikke gik ned i indtægt, og det føltes som en god gerning at støtte de små virksomheder. 

Når folk samtidig var rastløse og kedede sig derhjemme, var det oplagt at købe online samt at strømme ud i butikkerne, så snart de åbnede igen.

Den største trussel var forsyningsproblemer, og mange varer var strandet i containere verden over.

Pas på med disse strategier

Nu skriver jeg fra et marketing- og kommunikationsperspektiv. Når jeg opfordrer dig til at passe på med de nedenstående strategier, er det fordi de indebærer en risiko for din virksomhed, som måske kan gøre ondt værre. Det er strategier, der måske virker her og nu, men som kan gøre dig til ufrivilligt midtpunkt i en shitstorm om et halvt år.

“Køb nu, betal når vinterhjælpen kommer til januar!” 
Det er fristende at tilbyde den slags løsninger i øjeblikket, men er det forsvarligt? Mange vi på det tidspunkt allerede have gæld fra store elregninger, og vinterhjælpen er ikke ligefrem noget, der giver penge i loven med det samme. 

Du kommer til at fremstå som den, der skubber forbrugerne ud i endnu større gæld. 

“Vi kan ikke betale regningerne. Støt os, så vi ikke forsvinder”
Det har jeg allerede set flere eksempler på. Det virkede under Corona, så hvorfor skulle det ikke virke nu? Som vi har set, var der mange forbrugere under Corona-krisen, som havde købekraften i behold. Det gælder ikke for denne krise. 

I bedste fald lægger du et ekstra pres på i forvejen pressede kunder. I værste fald bliver de irriterede over, at virksomheder “igen påtager sig offerrollen”.

“Billigt billigt, ekstra billigt!!”
Vi står midt i en energikrise, og at presse et overforbrug igennem med discountvarer øger presset på produktion, transport osv.

Det bliver man ikke populær på i det lange løb.

Hvad kan vi så gøre?

Sælg det, folk ikke har købt til sig selv
Tag ved lære af det, der skete i 2011 (se ovenfor). Mange vil have ventet med at købe nyt tøj, ting til hjemmet, kosmetik, smykker og andre ting, de har ønsket sig, og nu står tingene på en ønskeseddel. Stop med at kalde det “selvforkælelse”, men brug hellere “ønsker” og “forkæl dem du elsker”.

Sælg investeringer og besparelser
“Med et varmt tæppe til sofaen, behøver du ikke at skrue op for varmeapparatet!”. Vis at pengene er godt givet ud, selvom det virker dyrt. Vis hvordan dit produkt forbedrer folks livsvilkår ved at sænke deres fremtidige udgifter. 

Sælg en flugt fra virkeligheden

I normale krisetider plejer vi at lukke os om os selv og den hjemlige hygge (Se for eksempel her).

Det bliver måske ikke tilfældet i år. Vi har lige været igennem to år med nedlukninger, og nu kan vi ikke længere varme vores stuer op. Vi vil alt andet end at være hjemme, og jeg spår, at vi kommer til at opholde os så meget som muligt udendørs. 

Vis, hvordan dit produkt kan få folk væk hjemmefra, børnene væk fra skærmen, de voksne ud af sofaen – ud at være aktiv i festlig fryd! Bålfest med masser af mennesker i haven og gløgg over åben ild!

Med andre ord: Sælg et drømmeliv, langt fra den kolde, ensomme stue.

Skal jeg hjælpe dig med den svære linedans at sælge i en krisetid?

Så send mig en mail på anna@karismatisk.nu eller ring på tlf. 31 21 29 39, så finder vi en løsning, der passer dig.

Tak, fordi du læser med!
Mange hilsener,
Anna Aulin-Christoffersen
Karismatisk.nu

Advertisement

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: