Krystalkuglen: To trends i SoMe-Marketing

Lad os tage et kig i den halvlange kikkert: Hvad skal du tænke over indenfor de næste 5 år

Det er altså ikke fordi, du skal stoppe med at bruge den klassiske udgave af Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube mv. med det samme. Giganterne kommer ikke til at forsvinde, men de vil tilpasse sig de trends, der er på vej. 

Fra platform til Metaverse

Du har måske hørt om det? Facebook har meldt ud, at de vil skabe et metaverse, som er en form for VR-platform, hvor man altså bliver en del af et univers og møder sine kontakter i form af avatars, der agerer i en virtuel verden. 

Kapløbet om AR (Augmented Reality) og VR (Virtual Reality) har længe været i gang. Forskellige briller er kommet på markedet, og nogle husker nok Second Life, der var populært for ca. 15 år siden, som også var en parallelverden befolket af avatars, og som døde lige så hurtigt som det vart opstået. Jeg tror nok, jeg har en avatar, der har vandret hvileløst rundt i mange år, og som undrer sig over, hvorfor hun ikke har kontakt med mig mere.

Metaverse giver mulighed for, selv at være med. Det bliver en parallel verden, hvor man kan holde møder (også når der er pandemi), gå til koncert… eller hænge ud og dele kattebilleder.

Det bliver altså også en platform for køb og salg – og dermed for markedsføring. Forestil dig, at din webshop er en virtuel, fysisk butik, som kunderne kan træde ind i og måske afprøve produkterne, mens de sidder derhjemme!


Twitch: Fra Influencers til Streamers

Hvis esport er det nye sport, er streamers de nye influencers. Platformen Twitch er skabt til at spille onlinespil, samtidig med at man livestreamer sit spil til et publikum. Det kan gøres enten alene eller i grupper, og platformen har allerede sine superstjerner.

Twitch blev lanceret i 2013 og har fået momentum de seneste år (med ekstra vind i ryggen fra pandemien). I 2021 er der 140 Mio. aktive brugere hver måned. 

De gode streamers udmærker sig ved at være super-performers, der underholder et stort publikum live i mange timer – Det er ikke ualmindeligt med streams der varer 3-6 timer, og nogle går helt op til 24 timer! 

Som skuespiller kan jeg ikke lade være med at sammenligne med forestillingen “Mahabaratra”, som varede 9 timer og ses som noget unikt i teaterverdenen. 

Hvor er pengene?

Ligesom influencers indgår streamers partnerskaber og sponsoraftaler. De har høj troværdighed blandt det yngre publikum, men ligesom med influencers gælder det om at finde et godt match til dit brand. Du skal være sikker på, at den streamer, du indgår partnerskab med ikke lige pludselig begynder at sige uhensigtsmæssige ting under en 12-timers livestream!

Der er også mulighed for bannerannoncer og “first impression takeover” (ligesom på TikTok).

Som sagt: De “gamle” SoMe-kanaler kommer ikke til at forsvinde. Facebook har for eksempel allerede en Livestreaming-funktion til gaming, og mange gamere livestreamer også på Youtube. Derude anvender streamers også de klassiske SoMe-platforme til at styrke deres brand.

Hvordan kommer de to trends til at interagere?

De Metaverses, der allerede eksisterer, ligner meget spil-universer, og VR bruges allerede i stor stil i gaming, så mon ikke disse to trends kommer til at blive flettet sammen i fremtiden?

Spørgsmålet er mere, hvordan du vil bruge disse fremtidsindsigter i din forretning?

Tak fordi du læste med!

 Du kan læse mere om mig her: karismatisk.nu

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Kom igang
%d bloggers like this: